Nautitaan raakana

Nautitaan raakana on tarina kolmesta elämäämme syvästi vaikuttavasta ansasta ja siitä, miten niistä voi vapautua.
Ensimmäinen ansa estää meitä kokemasta ympäröivän todellisuuden sellaisena kuin se on. Toisen vuoksi tulkitsemme tunteitamme virheellisesti ja tavoittelemme vääriä asioita. Kolmas tekee meistä ajatustemme vankeja.
Pahimmillaan nämä ansat tekevät elämästä pientä, tylsää, sekavaa, onnetonta ja ahdistavaa. Mutta tämä on myös tarina näiden esteiden voittamisesta – elämän nauttimisesta raakana – ja niistä teoista, joiden avulla elämä alkaa maistua sellaisenaan, ja paremmalta kuin koskaan.

Kirja julkaistaan 13.9.2011

Search

Täältä löytyy

Seuraa ja ota yhteyttä

Suositeltavaa luettavaa

More liked posts

WHAT MAKES YOU FEEL BETTER WHEN YOU ARE IN A BAD MOOD?

tumblrbot

I do something. Move, breath, meditate or think in alternative way. That should help. 

Harjoitus toimii taas

MobileMe lakkautettiin ja seitsemän pisteen keskittymisharjoitus katosi. Nyt harjoitus löytyy Soundcloudista. Kiitos kaikille asiasta ilmoittaneille. 

"Miellyttävät kokemukset tekevät elämästä riemullisen. Tuskalliset kokemukset johtavat kasvuun. Kärsimys osoittaa teissä sen alueen, jossa ette vielä ole kasvaneet, missä teidän on tarpeen kasvaa ja muuttua." Anthony De Mellon Havahtuminen on aina yhtä tylyä tavaraa. 

Sain juuri vahvistuksen, että Nautitaan raakana -kirjastani tulee kolmas painos. Kiitos kaikille teoksen hankkineille! 

Luota muistoihisi vain jos sinulla on vahvaa samansuuntaista todistusaineistoa.

Muisti ei toimi niin kuin kuvittelet sen toimivan (jos kuvittelet sen toimivan tarkasti) ja sinulla on virheellisiä muistoja. Et vain havaitse virheitä, koska kukaan ei kyseenalaista muistojasi. (Et edes itse) Julkisesti olen nähnyt ainoastaan Mauno Koiviston epäilevän muistikuviaan. (Esimerkki löytyy Nautitaan Raakana -kirjasta) Linkistä taas löytyy taiteellinen projekti, jonka tarkoituksena on saada ihmiset epäilemään muistojaan. 

http://falsememoryarchive.com/

http://www.newscientist.com/blogs/culturelab/2012/01/remembering-things-that-never-happened.html

Seitsemän pisteen keskittymisharjoituksen ohjaa Petri Räisänen, joka on kokenut joogaopettaja ja Helsingin astanga joogakoulun perustaja. Petri on opettanut joogaa ja mielen harjoittamista useissa eri maissa ja julkaissut astanga joogasta kaksi kirjaa. www.petriraisanen.com, www.ashtangabook.com

Tästä harjoitukseen: 

http://soundcloud.com/nautitaan-raakana/nautitaan-raakana-seitsem-n

Kuva: Alex Berg

Seitsemän pisteen keskittymisharjoituksessa keskitytään harjoituksen nimen mukaisesti seitsemään eri pisteeseen kehossa. Luonnollinen, syvä hengitys rytmittää harjoitusta. Menetelmä on sekoitus buddhalaista Vipassana-meditaatiota sekä joogatraditioita, mutta se ei edellytä kumpaisenkaan tuntemusta. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että huomio pidetään samassa pisteessä pidempään kuin mihin yleensä arjen keskellä pystymme. Harjoituksen tekeminen ei edellytä suitsukkeiden polttamista, mihinkään yliluonnolliseen uskomista, ei filosofiseen liikkeeseen tai uskontokuntaan kuulumista eikä edes risti-istumista.  Voit istua tai maata. Jos teet harjoituksen istuen, pidä huolta, että selkäsi on rennosti suorassa. Löysä asento johtaayleensä nukahtamiseen, armeijamaisen ryhdikäs taas siihen, että mieli voi olla levoton. Makuuasennossa riskinä on luonnollisesti nukahtaminen. Jos tuntuu siltä, että et pysy koko harjoituksen ajan hereillä, valitse istuma-asento. Harjoituksessa edetään Petrin antamien ohjeiden mukaisesti. Kyseessä ei ole kilpailu, etkä voi epäonnistua. Tarkoitus ei myöskään ole hakea kokemuksia tai oppia levitoimaan. Usko nyt, tämä on hyvin maanläheinen ja luonnollinen juttu. Tärkeintä on tekeminen. Riittää, että mieltä ja tuntemuksia pystyy tarkkailemaan analysoimatta, ja jossain vaiheessa harjoituksen syventyessä mieli alkaa rauhoittua. Mutta se ei välttämättä tapahdu ensimmäisillä kerroilla. Hälisevää päätä pitää harjoittaa. Voit kuunnella harjoitusta kuulokkeilla tai kaiuttimista. Ensimmäisillä kerroilla on kuitenkin hyvä varmistua siitä, että ympäristöstä ei synny hälyä tai yllättäviä kovia ääniä. Harjoitus on tarkoitettu fyysisesti ja psyykkisesti terveille ihmisille. Jos sinulla on epäilystä jommastakummasta, keskustele harjoituksen aloittamisesta terveyden tai mielenterveyden ammattilaisen kanssa. Lopeta harjoitus jos koet sen aikana erityisen voimakkaita epämiellyttäviä tunteita tai tuntemuksia. Näin ei pitäisi käydä, mutta on tärkeää, että arvioit itse onko harjoitusta hyvä jatkaa vai ei. 

Extra (Nautitaan raakana teemoista)

Ennustamisen ansa vaikuttaa sellaisissakin tilanteissa, joissa sen ei terveen järjen mukaan pitäisi vaikuttaa. Esimerkiksi siihen olemmeko kylläisiä vai nälkäisiä hormonaalisella tasolla.

Helsingin Sanomien artikkelissa http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tutkimus+Kuvitellut+kalorit+taltuttavat+nälän+tunteen/1135267006626  kerrottiin Yalen yliopiston tutkimuksesta, jossa koehenkilöiden näläntunne tyydyttyi nopeammin, jos he kuvittelivat syöneensä kaloripommin. Aterian todellinen kalorimäärä ei kaikkien yllätykseksi määrittänytkään hormonaalista reaktiota ruokailun yhteydessä. Ruokahalua säätelevän ghreliini hormonin määrä veressä laski nopeammin, jos koehenkilö uskoi nauttivansa kaloripommia. Eli, jos uskomme nauttivamme kaloripommia, tulemme nopeammin kylläiseksi. Jos taas uskomme syövämme terveysruokaa, saatamme jäädä nälkäiseksi. (eli ghreliini hormonin määrä pysyy veressä korkeana)

Loading posts...